Snabba frågor Sarah Watz
Hej Sarah, kan du berätta om dig själv?
Jag driver sedan 2003 Pixpro Stockholm AB vilket är en byrå som hjälper företag och organisationer att utveckla sin affär och sin kommunikation med hjälp av digital marknadskommunikation. Vi arbetar med en integrerad marknadsföring (360) och tar en helhetssyn där vi tillsammans med kunden arbetar fram en strategi och sedan hjälper till med själva utförandet av planen. Vi bistår även med implementeringen av plattformar och system som automatiserar interna processer och underlättar för beteende triggad kommunikation & dialog.
Vi är riktigt vassa på de heta områdena Marketing Automation, Re-targeting och Personalized Websites. I dessa områden hjälper våra kunder att få fler leads, utbilda dessa leads i vår kunds produkter, tjänster och intresseområden så att de vill köpa / beställa när behov uppstår och få en kommunikation & upplevelse under produkt- eller tjänsteleveransen som gör att de gärna delar med sig till sina vänner om sin köpupplevelse vilket genererar fler kunder till våra kunder.
Vi har använt publiceringsverktyget Joomla! sedan den forkades från Mambo CMS under 2005. Vi har alltid haft ambitionen att delta och aktivt bidra till Joomla Communityn. Pixpro teamet har arrangerat och projektlett flera JoomlaDays och JoomlaNights i Stockholm, jag har varit ordförande för Joomlaföreningen i Sverige i flera år och nu sen 2012 suttit i styrelsen för organisationen som äger Joomla's varumärke Open Source Matters, Inc. 2014 blev jag vald till President för organisationen.
Fotograf: Eric Lamy
Du är precis hemkommen från JWC 2015 - vad är JWC?
Ja, nu är jag hemma i Stockholm igen. JWC står för Joomla World Conference och är den årligen återkommande globala eventet för Joomla Communityn. Communityn består bla av användare, redaktörer, administratörer, utvecklare, de som driver byråer och de som säljer tilläggsfunktioner (extensions & templates) till Joomla.
Detta var fjärde året som eventet arrangerades av JWC teamet. Första året var det i San Jose på USAs västkust, andra året i Boston på USAs östkust, tredje året var det i Cancun, Mexico och nu i år var det i Bangalore i Indien. Nästa år kommer det att vara i Vancouver på Kanadas västkust.
Målet är att flytta runt konferensen över världen för att det ska vara möjlig, ekonomiskt och tidsmässigt, att kunna delta på eventet när det kommer till en världsdel nära dig. Men väntar du på att JWC kommer till Europa så tror jag att du väntar förgäves. Vi har redan ett årligt Joomla event som flyttar runt i Europa som heter J and Beyond. Nu i maj kommer det Joomla eventet att vara i Barcelona, Spanien.
Vad kommer du ta med dig från evenemanget?
Det var helt fantastiskt att se så många från Indien och övriga Asien på plats som verkligen tog möjligheten att delta på JWC när det kom till deras närområde. Mer än 70% av alla deltagarna hade aldrig deltagit på JWC tidigare. De flesta hade inte heller tidigare varit på något Joomla Event. Mer än 60% kom i från Indien. Vi passade på att fira Joomla 10 år under eventet och det erbjöds många återblickar från resan fram till nu och det var många sessioner om Joomla's framtid. Alla sessioner filmades och du kan titta på dem här.
Under "Joomla! in Action" eftermiddagen så var det många som inte tidigare hade prövat på att vara volontär för Joomla som satte igång genom att hitta en arbetsgrupp att delta i under arbetspasset. Erfarenheten säger att när man fått pröva på det så är sannolikheten stor att man fortsätter när man kommer hem från ett event som detta. Detta är ju viktigt eftersom Joomla enbart drivs av volontärer. Ingen är betald för den tid man lägger ner som volontär. Och Joomla som en global organisation behöver insikter och kunskaper från alla delar av världen framförallt när det gäller att förebygga språk barriärer, ta hänsyn till kultur skillnader och lokala juridiska och organisatoriska skillnader.
Jag berättade under mitt välkomsttal på JWC att det var viktigt att ta vara på tiden på eventet för att lära, nätverka och därefter dela den kunskap och de kontakter som deltagarna fått under eventet till sina lokala användargrupper, kollegor och kunder. Jag såg en enorm aktivitet och aktivt deltagande av deltagarna på eventet som verkligen visade på att detta var något som låg helt naturligt i deras sätt att vara och verka. Att delta på JWC är enormt berikande helt enkelt. Har du inte haft möjlighet att åka på en internationell konferens så rekommenderar jag det varmt. Du kommer få en helt annan känsla för Joomla! Communityn och vad Joomla! betyder i världen.
Hur ser du på Joomlas roll i Sverige?
Så länge utvecklare på byråer och internutvecklare inte visar större intresse för Joomla! än de gör nu så kommer ingen större skillnad ske i antal webbplatser baserade på Joomla. De som använder Joomla som utvecklingsplattform för webblösningar blir oftast väldigt lojala eftersom Joomla! ger den styrka och frihet som CMSet gör. Så jag tror mig inte se att CMSets popularitet skulle minska utan mer ligga på samma nivå som nu.
Joomla ägs och drivs av not-for-profit organisationen Open Source Matters, Inc, där jag nu är Styrelseordförande sedan snart två år. Organisationen är en medlemsorganisation så det finns inga aktieägare, inget riskkapitalbolag eller investerare som stöttar med pengar. Alla intäkter som Joomla får är annonsintäkter, intäkter från samarbetspartners eller sponsorer. Dessa pengar räcker inte till stora annonskampanjer, globala insatser för PR företag osv. Lokalt finns det istället potential att öka kunskapen om Joomla genom att bli en ambassadör / volontär. Varje liten aktivitet gör stor skillnad. Du kan kontakta skolor som utbildar webbutvecklare och föreläsa om din erfarenhet av Joomla som verktyg, vidaredistribuera information om Joomla till journalister du känner till, starta en användargrupp (JUG) i ditt område och bjuda in användare och utvecklare att dela kunskap med varandra osv
När jag visar Joomla 3.x för de som tidigare tittat på Joomla 1.x eller 2.x och som inte varit imponerade av dessa blir de oftast helt överraskade. De tror fortfarande att Joomla är som de tidigare versionerna. Så jag pratar ofta om att "Re-Discover Joomla" för att visa att skillnaderna är ljusår emellan. De som är utvecklare och tittar på koden från 3.x blir oftast mycket imponerade hur Joomla har utvecklats över tid. Men det krävs ganska mycket för att utvecklare på en byrå ska byta CMS eftersom det kräver en viss inlärningstid som oftast inte finns.
Om 5 år, tror du Joomlas roll i Sverige har förändrats något?
Om ca 1,5-2 år kommer Joomla 4 att lanseras. Den kommer att vara ett CMS som är byggt för förändringar eftersom webben utvecklas snabbare och snabbare. Och Internet of Things gör att webben kommer att påverka våra liv ännu mer än den gör idag. Joomla! har alltid varit drivande av webbutveckling och säkerhet. Varje ny större release har haft något som de övriga CMSen inte har haft och som de snabbt tagit till sig. Den nya versionen kan vara en möjlighet för fler att upptäcka Joomla. Även i Sverige. Nyfiken på Joomla 4? Här kan du lära mer.
Vad ser du mest fram emot under 2016?
Joomla organisationen kommer under början av 2016 att omorganiseras enligt en plan som jag har varit med om att ta fram de senaste 18 månaderna. Det är inte bara en omorganisation utan även delvis ett nytt arbetssätt som införs. Ledarna av den nya organisationen kommer att röstas in av medlemmarna och även styrelsen i sin helhet kommer röstas in av organisationen. Syftet med detta förändringsarbete är att vara redo att klara av de kommande årens krav på agilt utvecklingsarbete, konkurrens och krav från myndigheterna i USA. Fördelarna i den nya organisationen är att de som är volontärer i de olika teamen får mer utrymme för att ta egna beslut och det blir tydligare hur Joomla är organiserat och vem som är ansvarig för vad.
Det finns mycket energi inom Joomla globalt och jag önskar verkligen att fler som bor i Sverige skulle engagera sig globalt för att få mer insikt i vad som händer och kunna påverka mer vad Joomla är och blir framöver. I den nya organisationen så finns det en avdelning för varje land. Så du som bor i Sverige och vill vara med i den globala Joomla organisationen kan registrera dig på https://volunteers.joomla.org/ och när avdelningen för Sverige öppnar upp, gå med Team Sweden. Du kan även höra av dig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så kan jag bjuda in dig till Team Sweden som finns i vår samarbetsyta GLIP där vi kan dela med oss av vad som händer i Sverige, vad vi kan hjälpas åt att göra för att skapa större intresse och medvetenhet kring Joomla lokalt.