Hej Ronni, kan du berätta om dig själv?
Mitt namn är Ronni K. G. Christiansen, jag är 35 år och bor tillsammans med min flickvän och fyra barn. Förutom detta är jag grundare och VD för redWEB ApS som består av www.redcomponent.com www.redweb.dk www.redhost.dk och www.iredhost.com
Jag har jobbat med webben sedan 1993 då jag började göra hemsidor - 1995 började jag jobba kommersiellt med webben och 1998 stod jag bakom ett av de första CMS-/E-handelssystemen som var en populär produkt här i Danmark.
Jag har arbetat med e-handelslösningar i över 15 år och det är denna del av min bakgrund som gjorde att redSHOP kom att startas. 2003 började jag arbeta med Mambo och flyttade sedan över till Joomla precis som alla andra, min enda hobby skulle jag säga är Joomla!.
Jag arbetar, leker med mina barn och leker med Joomla och det är väl allt - när man jobbar 100 timmar per vecka finns inget mer utrymme :)
redWEB är kanske mest känt för redSHOP, vilka egenskaper har redshop som gör att den utmärker sig framför andra e-handelslöningar?
redSHOP är inte en e-handels komponent utan en e-handels CCK verktygslåda som fokuserar på funktioner för att öka försäljningen av produkter och öka förståelsen kring vad e-handel är för något. Om du börjar med e-handel, antingen som försäljare eller en som bygger e-handelssidor, upptäcker du snabbt att din sida måste vara unik eller utmärka sig på något sätt.
För att åstadkomma detta måste du själv utveckla den från grunden eller ha ett kraftfullt verktyg för att anpassa din e-handelssida så att den följer en unik storyline. Idag sker försäljning genom rabatter eller en berättelse (även rabatter är en storyline/berättelse) och butiken måste i alla aspekter följa berättelsen för att maximera dess potential.
Förutom detta, otroliga SEO/SEF verktyg, integrerade med SH404sef, och segmenterade nyhetsbrev (som kan trippla försäljning med nyhetsbrev) och action emails (som kan öka försäljning upp till 10-20% på ett år), som är riktigt genomtänkta verktyg och fullständigt implementerade för att förbättra resultatet för webshopen.
Låt oss inse detta - syftet med en webshop är att sälja produkter - och för detta krävs rätt verktyg.
Nyligen hölls Joomla! Day Danmark, hur var det?
Joomla! Day Danmark var fantastisk - detta var tredje året som vi höll evenemanget och ansvarade för att organiserade den och vi hade ca 200 deltagare över båda dagarna.
Vi har en mycket levande och kommande community i Danmark och från att första året ha varit en nästintill en redWEB Day så har den nu vuxit till en riktig Joomla! Day, så vårt mål att bygga en community i Danmark genom att delta och hjälpa till med organisationen kring Joomla! Day och våra JUGs (www.dkjug.dk som vi också har byggt) lönar sig i det långa loppet.
På Joomla! Day Danmark spenderade vi den mesta av vår sponsor budget på att bjuda in internationella gäster från hela världen och höja ribban på evenemanget och ha ett internationellt perspektiv också, runt 35% av föreläsningarna var på engelska då deltagarna kom från Tyskland och Norge till oss här i Kolding - tyvärr kom ingen från Sverige men vi hoppas se er nästa år :)
Faktum är att jag drömmer om en Joomla! Dag Skandinavien och sammanföra communitys från DK, NO, SE etc. i samma evenemang - det hade varit fint.
Hur "stort" är Joomla i Danmark?
Joomlas position i Danmark påminner om den globala i många aspekter förutom att vi har Typo3 som en "stor" spelare, men flera Typo3 användare verkar byta till Drupal. Historiskt sätt så används systemet av många offentliga/statliga klienter, så i viss mån favoriseras numera Drupal genom att flera går över - dock så har vi lanserat www.kolding.dk för ett halvår sedan som den första responsive hemsidan byggd på öppen källkod i Danmark - byggd med Joomla - så jag tror att det finns utrymme för en stor marknad när det kommer till Joomla.
Vad är på G för redWeb, vad kan vi förvänta oss att se den närmsta tiden?
Inom de senaste 6 månaderna som följer har vi gjort följande:
Lanserat en ny redCOMPONENT.com portal med enstaka försäljningar, bättre support, lättare åtkomst, försäljningar av mallar etc.
Först så byggdes redTEAM in i jPlatform av Florian (hände idag) vi planerar att bidra med ännu mer kod och hoppas att se denna i Platform och i CMS framöver (Joomla).
Följa upp ett behov av bättre struktur och mer öppenhet i projektet och försöka fokusera på leda projektledarna, sekreterarna och ledarna - speciellt i PLT och alla aspekter runt koden och mjukvaran i projektet. Förenklat, vi tror att med bättre ledning kan vi på ett bättre sätt nyttja alla duktiga utvecklare där ute som vill bidra och genom att kanalisera våra ansträngningar så kan vi få ut ännu mer.
Lanserat en ny version av redCONTENT som är ett CCK, som vi byggt för kommunen Kolding, som erbjuder flera unika funktioner som version control, en wizard för att skapa innehåll i front-end, fullständiga åtkomastnivåer och mycket mer.
Lanserat redSOCIALSTREAM som är ett verktyg med flera syften för att implementera Social Media till din hemsida.
Lanserat en ny version av redBOOKING för J3.x - vi valde att inte fortsätta med vår gamla redBOOKING komponent för J1.5 och skrev istället om hela komponenten för J3.0 för att kunna nytta funktionerna i Joomla! 3.0
Lanserat en ny version av redSHOP 1.2 serierna runt 1:a april, en helt omskriven version som består av 50% mindra kod genom optimeringar.
Och mycket mer - följ oss på redCOMPONENT.com för nyheter under vägen :)
Ps. till alla svenskar som närvarar på Joomla World Conference här från 16:e till 18:e november i San Jose USA, så kommer jag också att närvara och kom gärna förbi och säg hej - ja, jag är en dansk viking ;)
