Snabba frågor till Daniel Nordahl
Hej Daniel, berätta om dig och ditt företag
Hejsan! Jag är född och uppvuxen i Västerås, alltså en inbiten Västeråsare. Jag har alltid haft ett stort intresse för datorer, internet, företagande och marknadsföring. 2003 startade jag en webbshop som sålde hemelektronik och det var då jag kom i kontakt med Mambo, OsCommerceoch andra CMS/Webshops. 2005 började jag studera företagsekonomi med inriktning på juridik och marknadsföring på Mälardalens Högskola. Jag startade då mitt företag (nuvarande Mediastrategi Sverige AB) för att tjäna lite extra på sidan om studierna. Till en början var det med mest uppdrag inom internetmarknadsföring som t.ex. sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring. Efter ett tag fick jag även förfrågningar om att göra webbplatser. Det var då jag åter igen började kika på olika CMS och fastnade för Joomla på grund av användarvänligheten för slutkund.
Idag utvecklar vi fortfarande 99% av våra webbplatser i Joomla, det händer att vi använder andra CMS men Joomla är fortfarande favoriten. Förutom webbutveckling arbetar Mediastrategi med design, webbstrategi, sökmotormarknadsföring (sökmotoroptimering och sponsrade länkar) och webbanalys. Målet är att kunna erbjuda våra kunder en helhetslösning från design till färdig produktion och marknadsföring. Vi växer hela tiden så det är verkligen roligt just nu.
Ni har precis fått er första tillägg publicerat på JED - hur var det att utveckla ett tillägg för Joomla?
Det var enormt kul att se intresset kring Shadow Media, första veckan hade vi över 500 nerladdningar. I detta fall (med tillägget Shadow Media) var det faktiskt inga större problem. Det hela började med att en av våra kunder (VSK Bandy) ville ha en skräddarsydd lösning för att visa reklam för sina besökare. Istället för att göra en ”take over” eller använda t.ex.index.html för att ”tvinga” besökarna att se reklamen valde vi att använda oss av en lightboxlösning där de kunde ställa in hur ofta de villa att besökarna skulle tvingas att se reklamen. Genom parametrar kan de nu ställa in hur ofta den ska dyka upp.
Kort efter att vi presenterat lösningen började andra företag höra av sig. Det visade sig att intresset för en sådan lösning var stor. Det var då vi bestämde oss för att släppa den på JED. Det enda vi behövde göra var att städa upp koden lite och skriva dokumentationen. Vi gjorde även en liten film för att visa själva installationsprocessen.
Tack vare våra skickliga programmerare var det faktiskt aldrig några större problem med att göra lösningen. Visst hade vi några små buggar som behövde justeras men inget allvarligt.
Varför valde ni att jobba med Joomla?
Det var helt klart för våra kunders skull. Vi ville att de själva skulle kunna uppdatera de webbplatser vi levererade och Drupal m.fl. var helt enkelt för svåra att hantera vi tidpunkten. Dessutom fanns det (och finns) det mängder med tillägg att ladda hem och anpassa efter sitt eget eller kundernas behov, vilket innebär en lägre utvecklingskostnad och därmed en lägre kostnad för kunden.
Idag har Drupal förbättrat sig men personligen gillar jag fortfarande inte Drupal, det känns inte logiskt uppbyggt. Wordpress har kommit och är mycket populärt och enkelt att arbeta med. Det händer att vi arbetar med dessa CMS också men som sagt är Joomla fortfarande favoriten. Joomla är lätt att arbeta med både får designers, programmerareoch slutkund. Dessutom är Joomlas Community suverän, vi har ett bra och aktivt forum, det är många som är delaktiga och hjälper till att föra Joomla framåt. Stöder du på problem får du snabbt hjälp.
Kommer vi får se några mer tillägg från er?
Ja, absolut. Vi arbetar på Shadow Media för Joomla 1.6 och 1.7 och vi hoppas kunna presentera dessa inom kort. Sen har vi några andra tillägg på gång, men det återstår att se om de släpps på JED. I de flesta fall handlar det om att vi ser ett intresse kring en viss lösning och när fler och fler efterfrågar den så kommer vi lägga upp den på JED. Men det kommer garanterat fler tillägg från Mediastrategi.
![]() |
Länk till Shadow Media: |
Kommentarer (0)